Bakgrund/uppdrag
Flygplatsen får ett lyft
Förändrade resemönster och ett större behov av synlighet utgjorde en stor utmaning för Göteborg Stallbacka Airport, tidigare Trollhättan-Vänersborgs flygplats. Med sitt strategiska läge nära internationell industri, Göteborgsområdet och stora naturområden har flygplatsen potentialen att vara en central knutpunkt i Västsverige. För att säkerställa långsiktig relevans och tillväxt krävdes en tydligare koppling till Göteborgsregionen och ett utökat upptagningsområde.



Lösning
West Wishes from Göteborg Stallbacka Airport
För att stärka positionen i Västsverige genomfördes ett omfattande varumärkesarbete, där namnbytet från Trollhättan-Vänersborgs flygplats blev en central del. Det nya namnet betonar både flygplatsens närhet till Göteborg och dess strategiska läge vid det expansiva industriområdet Stallbacka.
Utöver namnbytet utvecklades en ny kommunikationsplattform och visuell identitet som tydligare speglar flygplatsens ambitioner. Med budskapet West Wishes signaleras en varm och välkomnande upplevelse där resenärer och företag möts av en modern och tillgänglig flygplats – redo att ta dem vidare ut i världen. West Wishes stärker också positionen som det självklara valet som flygplats i Västsverige. I linje med det nya namnet och identiteten har en varumärkesplattform, webbplats och andra digitala lösningar också utvecklats.


Resultat
En tillgänglig flygplats – både fysiskt och digitalt
Tillgänglighet har varit en central del av satsningen. För att göra flygplatsen mer lättillgänglig för resenärer och näringsliv har strategin fokuserat på att bredda upptagningsområden, samtidigt som fokus också legat på en förbättrad digital närvaro. Webbplatsen anpassades enligt WCAG-standard för att säkerställa att information och tjänster kan användas av alla, oavsett förutsättningar.
Genom den nya varumärkesstrategin har Göteborg Stallbacka Airport tagit en tydligare plats på den regionala och internationella kartan. Med ett nytt namn, en ny visuell identitet och en digital plattform i linje med dagens krav, är flygplatsen nu rustad för framtiden – som en attraktiv och strategisk knutpunkt i Västsverige.
Och arbetet med att göra Göteborg Stallbacka Airport ännu mer tillgänglig fortsätter. Bland annat genom ett shuttle bus-koncept och annonsering.


Vill du veta mer om projektet
eller har du en liknande utmaning?
Kontaktperson
Martin Johansson
VD/Creative Director
+46 70-820 23 18
martin@dragster.se