Bakgrund/uppdrag
Techbolaget som aldrig slutar utvecklas
Aixia har varit en ledande aktör och pionjär inom IT och AI sedan sin start 2007. Företagets namn bygger på den komplexa matematiska formeln AIXI, som står för ständigt lärande och utveckling.
Under 2024 blev Aixia listade på amerikanska börsen (OTCQX) – ett viktigt steg i företagets internationella expansion. I samband med börsnoteringen uppstod ett behov av att ta varumärket till nästa nivå för att säkerställa framgång på den globala marknaden.
Lösning
Simplify the Complex – En varumärkesstrategi som driver affärsutveckling
Genom ett omfattande strategiskt varumärkesarbete har vi skapat en stark argumentationsplattform som tydligt kommunicerar Aixias värde till både investerare och potentiella kunder. Aixias förmåga att förenkla komplexa problem för sina kunder genom innovativa AI- och IT-lösningar ryms under huvudbudskapet ”Simplify the Complex”.
Det strategiska ramverket har lagt grunden för flera taktiska kommunikationsåtgärder. Bland annat har vi utvecklat digitala lösningar som tydligt kommunicerar Aixias erbjudande, samt skapat visuella tillgångar som en animerad varumärkesfilm och AI-genererade bilder som stärker varumärket. Utifrån varumärkesarbetet har vi också tagit fram säljmaterial som ger stöd i både försäljningsarbetet och investerarmöten.


Dragster har fångat vår kärnkompetens och gett oss en tydlig röst. Det stärker oss i vår globala expansion”, säger Mattias Bergkvist, vd på Aixia.


Resultat
Ett kraftfullt varumärke redo för global expansion
Resultatet av arbetet är ett varumärke som inte bara speglar Aixias ledande position inom AI och IT, utan också ger dem de rätta verktygen att fortsätta sin tillväxtresa internationellt – med en tydlig, strategiskt driven marknadskommunikation i ryggen.




Läs mer
Vill du veta mer om projektet
eller har du en liknande utmaning?
Kontaktperson
Emil Gustavsson
Byråledare Göteborg & Partner
+46 76-628 77 65
emil@dragster.se