Bakgrund/uppdrag
En stark röst för besöksnäringen
Som bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen har Visita som uppdrag att utveckla branschen och skapa bättre förutsättningar för sina medlemmar. En viktig del av arbetet är att kommunicera besöksnäringens effekter till politiker och beslutsfattare. För att tydligt förmedla besöksnäringens bidrag till samhällsekonomin och utvecklingen, behövde Visita ett tydligt och roligt sätt att presentera effekten besöksnäringen har på samhällsekonomin och utvecklingen.
Lösning
Besöksnäringseffekten – en effekt fler borde få ta del av
Tillsammans med sina medlemmar utgör Visita en kraft som genererar jobb, driver tillväxt och formar attraktiva miljöer. Vi kallar det för Besöksnäringseffekten.
I nära dialog och samarbete med Visita utvecklade vi koncept, pitch och argumentation, för att sedan tillsammans med filmbyrån House of Vision producera en film om besöksnäringseffekten. Genom att lyfta fram konkreta exempel på hur besöksnäringen påverkar olika delar av samhället, från jobbskapande till regional utveckling, ger filmen en heltäckande bild av branschens värde.
Resultat
Ett effektivt verktyg för att skapa dialog
Visita har fått ett kraftfullt kommunikationsverktyg som höjer diskussionen om besöksnäringens roll i samhället och lägger grunden för en mer informerad dialog med beslutsfattare. Genom att inleda sina presentationer med att visa filmen om besöksnäringseffekten skapar Visita snabbt en ökad förståelse för branschens betydelse för svensk ekonomi och samhällsutveckling.
Vill du veta mer om projektet eller har du en liknande utmaning?
Kontaktperson
Emil Gustavsson
Byråledare Göteborg & Partner
+46 76-628 77 65
emil@dragster.se