Bakgrund
Göteborgsgirot
Göteborgsgirot startade 2013 som ett sätt att binda samman staden och minska segregationen. Under åren har cykelevenemanget kommit att bli en folklig fest för alla som gillar att cykla, oavsett ålder och träningsnivå. Grundpelarna hälsa, motion och integration har dessutom kompletterats med visionen att göra Göteborg till Sveriges främsta cykelstad.


Utmaning
Från allmängods till materialsport till folkrörelse
Att cykla är det billigaste, mest miljövänliga och hälsofrämjande sättet att transportera sig på och kräver ingen avancerad utrustning. Samtidigt kan cykelsport vara en mycket dyr historia, beroende på tävlingsnivå och materialval. Göteborgsgirots utmaning har varit att locka alla slags cyklister, såväl proffs och elitmotionärer som cykelpendlare och nybörjare. För Dragster har det inneburit att hitta en kommunikation som tilltalar en bred och mångfacetterad målgrupp.



Lösning
Cykelglädje och ett brett erbjudande
Strategin har varit att tona ner proffs-känslan och skruva upp folkligheten. Manéret har gått från ett elitistiskt sportigt uttryck med blått filter till jordnära färgbilder med mycket känsla och glädje. Alla loppen, oberoende av karaktär och utmaning, har ett anslag som känns lockande, inspirerande och positivt. Eftersom marknadsföringsbudgeten är tajt ligger fokus mest på sociala medier och digitalt content. Och det är trevligt att se hur antalet deltagare stiger för varje år.


Vill du veta mer om projektet
eller har du en liknande utmaning?
Kontaktperson
Emil Gustavsson
Byråledare/Partner
+46 76-628 77 65
emil@dragster.se