Dragster pushade för pride

Dragster har på uppdrag av West Pride sedan 2008 skapat kreativa kampanjer för att lyfta varumärket och festivalen. År 2015 var idén och konceptet för årets kampanj experimentet Push for Pride, där vi ställde frågan: ”Kan en förändra världen med ett knapptryck?”

Vi skapade en kreativ, digital installation i form av en maskin med en knapp som placerades i köpcentrat Nordstan i centrala Göteborg i anslutning till West Prides infocenter veckorna innan festivalen. Vi kompletterade kampanjen med webbsidan pushforpride.se – där vi med hjälp av ambassadörer som Alexa Lundberg, Lars Gårdfeldt, Sahar Mosleh och Anton Hysén med flera, lyfte identitetsproblematiken till en ny nivå, och fördjupade namninsamlingens syfte och karaktär.

Att pusha för förändring var enkelt, en fyllde i sitt namn och tryckte på knappen. Både IRL och online. Kampanjen drog in hela 10 431 registrerade knapptryck. När kampanjen avslutades skickades det hela som en namninsamling, tillsammans med ambassadörernas filmer, till Stefan Löfvén, Alice Bah Kunke, Morgan Johansson och Margot Wallström, makthavare i Sverige som har möjlighet att påverka makthavare i andra länder. Allt för att sätta ljus på orättvisorna kring hbtq-frågor i världen, och med ett mål att göra allt för att faktiskt försöka att förändra den till det bättre.

dragster_news_westpride_02

dragster_news_westpride_03

dragster_news_westpride_04