Hösten 2013 lanserade Instagram annonser i USA. Nästan två år senare är det dags Sverige. Den 1 oktober kan vi förvänta oss att se den första reklamen från utvalda annonsörer i våra flöden. Men är det verkligen odelat positivt att vara först ut?

Precis som vid lanseringen i USA är det alltså ett fåtal utvalda annonsörer som får vara med nu i början. Att vara en av de utvalda tror jag dock inte är odelat positivt. Visst är det bra att vara med från start, men när redan reklamtrötta svenskar plötsligt överraskas av annonser i sitt tidigare privata flöde kan irritationen komma att riktas mot annonsören. Något som enkelt görs med bitska och ogillande kommentarer direkt under annonsen ifråga. Att annonsörerna till en början endast kommer kunna göra extremt breda målgruppsurval talar inte heller till deras fördel.

Som jag ser det finns det bara en sak annonsörerna kan göra för att minimera det negativa och maximera det positiva. Något som de förhoppningsvis redan försöker göra i andra kanaler. Det är att skapa bra och intresseväckande kommunikation som tar hänsyn till mediet ifråga och som respekterar mottagaren. Det är ju inte alltid det enklaste, det vet vi alla, men här ser jag att ett av Instagrams annonsformat kan vara till stor hjälp, framför allt för de första annonsörerna.

Ta hjälp av Karusellen.
Förutom att använda sig av en bild eller en film med tillhörande copy, kommer Instagram också att erbjuda formatet Carousel. För enkelhetens skull kallar jag det för Karusellen.

Med Karusellen kan annonsören använda upp till fyra olika bilder som användaren bläddrar sig igenom sidleds. Karusellen i sig löser självklart inte alla problem men den ger annonsörerna bra förutsättningar att skapa den typ av kommunikation jag nämnde tidigare.

Ta chansen att berätta din historia
Med hjälp av Karusellen kan annonsören berätta och fördjupa sin historia. Görs detta på rätt sätt kommer användaren att interagera med budskapet vilket ökar den positiva känslan. Sen ser jag en annan fördel som kan verka banal, men att det är en ny upplevelse att bläddra åt sidan talar även det till formatets fördel.

Några goda exempel
Karusellen introducerades under våren i USA och Instagram själva har valt ut några exempel som utnyttjar formatets kapacitet på ett bra sätt. Bilföretaget GMC till exempel, valde att dela upp en bild i fyra delar för att visa upp sin nya pick-up.

spaning-1

Samsung utnyttjade formatet för att berätta om de förbättrade kamerafunktioner i nya Galaxy S6. Varje bild var en minitutorial som visar olika kamerafunktioner. På så sätt väckte man intresse och fick användarna att bläddra vidare.

spaning-2

Ett tredje exempel är L’Oreal som visar upp kvaliteten på sitt smink genom att låta användaren följa deras modell under en dag.

spaning-3

Oavsett vilken väg en annonsör väljer, så säger Instagrams Derek Echevarria-Scott till Adweek att det finns några viktiga punkter som man alltid bör tänka på:

• Den första bilden måste vara tillräckligt intressant för att få folk att stanna upp och bläddra åt sidan, men den ska kunna stå på egna och förmedla koncept, budskap och varumärkeselement för dem som väljer att inte bläddra vidare.

• Hitta kreativa sätt att antyda att det finns mer av historien efter den första bilden. När användaren har bläddrat till den andra bilden, är det högst troligt att han eller hon bläddrar igenom hela bildserien.

• Undvik långa och tunga texter. Tänk på de nyckelord som du vill ska associeras med varumärket och hur det kan införlivas i texten.

• Om du länkar vidare, se till att sidan du länkar till har samma känsla som bilderna. Och självklart ska den vara mobilvänlig.

Låt oss hoppas att annonsörerna lyssnar på Derek Echevarria-Scott och utnyttjar Instagrams unika möjligheter. Hur det går får vi se om ett par veckor, så håll hårt i telefonerna. Den 1 oktober smäller det.